دافع الممثل المصري محمد علي رزق عن زميله الممثل المصري الراحل تامر ضيائي بعد إنتشار فيديو للراحل وهو يتشاجر مع فرد من عناصر الأمن في أحد المستشفيات، ونتج عنها وفاته.


ونشر محمد علي رزق صورة لتامر ضيائي عبر حسابه وعلق عليه كاتباً : "شهادة لوجه الله… أنا أعرف تامر ضيائي من 2004 من أيام فرقة عين الشمس… و دخلنا مركز الإبداع سوى في 2006 وفضلنا صحاب لغاية ماربنا استرد أمانته، تامر ضيائي طول عمره إنسان محترم وعلى مدار 20 سنة عمري ماشوفت تامر متعصب أو شخص متجاوز… اللي حصل مع تامر يوم وفاته شئ مهين خلاه ينفجر".
وتابع محمد علي رزق: "تامر بقاله 17 سنة بيراعي زوجته في مرضها عمرنا ماسمعنا عنه إنه عمل مشكلة وكان صابر و راضي بقضاء ربنا، تامر لم يتجاوز الدور زي ماقالوا بشهادة سوزان زوجته إنهم كانوا واخدين رقم 421 و لما جيه الرقم اللي قبلهم بدأوا يقربوا من الباب ولما وصل كان رقمه جيه الأمن منعه وقاله فيه ناس هتدخل الأول فتامر رفض إن حد يتجاوز دوره و من هنا بدأت المشكلة".
وأضاف: "تامر انفجر علشان مراته التعبانة اللي قاعدة مستنية دورها عشان تاخد الجلسة فيلاقي الأمن بياخد فلوس علشان يدخل ناس قبل دورها، تامر ما عملش حاجة غير إنه اتمسك بحقه ولما لاقى الراجل بيتعامل معاه بشكل مهين انفجر، حسبي الله ونعم الوكيل، ربنا يرحمك يا تامر و يجعلك من أهل الجنة".