أحيا الفنان المصري أمير عيد مع فرقته كايروكي، ليلة أمس الأربعاء 3 تموز 2024، حفلاً غنائياً ضخماً ضمن فعاليات مهرجان دقة الدولي في تونس، وخلال الحفل قام أمير عيد، برفع العلم التونسي، أثناء غنائه أغنية "صوت الحرية"، وسط تفاعل الجمهور التونسي معه.


وبدأ أمير عيد المهرجان بغنائه أغنية "سيجارة جابت جيوان"، وقدم العديد من أغانيه التي تفاعل معها الجمهور التونسي بحماس .
وكان أمير عيد قد وجه رسالة للجمهور من خلال صفحته على أحد مواقع التواصل الإجتماعي حيث كتب:"كل سنة وأنتم طيبين عايز أقول حاجة وعارف أنها مش لايقه عليه بس أنا بحبكم جدا، مش اللي هو بقول بحبكم المعروفة اللي بتتقال في المناسبات وكده أو عشان تحبوني وتسمعوني. لأ أنا بحبكم فعلا ورسايلكم اللي بتجيلي بتفرق معايا في حياتي وبتأثر فيا وبتلهمني. وعارف أن هي علاقة استثنائية مش موضوع فنان ومعجبين وكده. أنا عارف أنها حاجة أكبر من كده وإننا نشبه بعض أو إخوات مثلا .. أو أنا يعني بظن أو بدعي ذلك. عيد سعيد،
وعايز أشكركم كمان بقي بما إني برغي انهارده على كلامكم الحلو عن مسلسل دواعي السفر مكنتش اتصور أن ممكن حد يشكر في تمثيلي سواء نقاد أو جمهور وعارف اني لسه محتاج اتعلم أكتر لو حبيت أمثل تاني . وعارف أنكم كنتوا بتعدولي حاجات عشان بتحبوني أو بتحبوا أغانيه وكده. كان نفسي أقولكم والله دي شخصيتي الحقيقية ولا لأ في المسلسل بس أنا مش عارف شخصيتي الحقيقية أوي أنا كل يوم بشخصية".