الفنانة المصرية الراحلة شادية التي تألقت في الغناء والتمثيل في مصر كانت تضحك كل ما تقرأ كلمة آه في أغنية جديدة، سُئلت مرة من المرات عن سبب ضحكها فكان ان اخبرت القصة التالية: "هي وصغيرة في المدرسة كان استاذ القراءة يتركها تقرأ أي درس جديد بصوت عالي لأنها كانت تمثل الدرس بكل حماس وبالتالي التلاميذ كانوا يفهمون بسرعة.

وفي يوم طلب منها المدرس ان تقرأ الدرس .. وكان الدرس عبارة عن طفلين صغيرين ماسكين عصفور صغير يعذبونه والعصفور يشتكي ويقول " اه اه اه .. اتركوني".

قامت شادية تقرأ ووصلت عند جملة العصفور وكانت اول مرة تقرأ كلمة "اه اه اه " ففكرت مع نفسها وقالت بعزم " واحد خمسة واحد خمسة واحد خمسة.. اتركوني" فالأستاذ قالها يا بنتي اقرئي صح.. ايه واحد خمسة دي.. جبتيها منين..

شادية سكتت قليلاً وفجأة قالت "واحد وخمسين واحد وخمسين واحد وخمسين .. اتركوني" المدرس وقع على الارض من الضحك وقالها يا بنتي واحد وخمسين ايه بس ؟ فقالت له ما هو رقم واحد وجنبه خمسة اهه ؟ فقالها يا بنتى دى اسمها "آه" مش واحد ولا خمسة .. وهنا لقت شادية نفسها في نص هدومها .. ولما وجدت الاولاد يضحكون في الفصل من حماسها وهي تقرا غلط فبدأت تضحك معهم.. واستمرت نوبة الضحك معها سنين كل ما تقرأ كلمة "آه".